Mijn kennismaking met SEO

Oké, je bent zelfstandig redacteur, je zoekt een leuke opdracht maar overal staat ‘SEO’…. Je komt het echt in bijna elke opdracht tegen, dus ik vond het tijd worden om meer te weten te komen over de mysterieuze wereld van de Search Engine Optimization, ofwel SEO. Dus afgelopen vrijdag op onderzoek gegaan en met veel plezier een basiscursus SEO gevolgd.

En ik snap nu ein-de-lijk waar het over gaat. Want het gaat dus niet alleen over de juiste woorden gebruiken in de teksten op je website, maar ook over zorgen dat je, naast het kiezen van een goed URL voor je startpagina ook let op de metadata aan de achterkant, ook bijvoorbeeld afbeeldingen een goede alt-tekst geeft. Deze alternatieve tekst is goed door een bot van Google te lezen waardoor ze de afbeelding zelf niet meer hoeven te bekijken (wat een bot erg veel tijd kost). 

Alsof je Google bent en je de bots aan het werk zet.
Afbeelding van stinne24 via Pixabay

Bots zijn de programma’s die Google constant de wijde wereld van het internet opstuurt om informatie te verzamelen. Een beetje alsof je als baasje een hele hoop hele kleine hondjes aan het uitlaten bent en hoopt dat ze met iets leukers thuiskomen dan een vieze vacht.

Botjes zoeken namelijk elke dag in alle websites (en dat zijn er nogal wat, dus maak het ze gemakkelijk) naar de belangrijkste inhoud, populaire zoekwoorden en verwijzingen (van en naar jouw site) en stellen zo een profiel samen van je website. Hoe beter je scoort op autoriteit en populariteit, hoe beter de site gevonden wordt in Google en hoe meer bezoekers je dus kunt krijgen.

Ja maar, hoe dan?

Er zijn bergen gratis programma’s die je een behoorlijk goed inzicht kunnen geven in de zichtbaarheid en vindbaarheid van je eigen website, of die van je werk. Om te beginnen kun je aan de slag met het Google Search Console, dit laat zien wat je aan bezoek krijgt en waar ze op gezocht hebben om bij jou terecht te komen. Combineer dit met Google Analystics en je ziet ook wat ze doen als ze eenmaal op jouw site zijn aangekomen.

En alsof dat nog niet genoeg is kun je met Screaming Frog (ik verzin de namen niet) als een echte bot door een website (die van jou, of van een ander) crawlen en de resultaten niet alleen in tekst, maar ook in een dynamisch beeld laten weergeven. En je raadt het al, groen is goed, rood is werk aan de winkel. Hieronder zie je een voorbeeld van een website door de ogen van een crawler.

Voorbeeld van een Crawl tree, gemaakt met Screaming Frog. De groene bollen zijn goed, de rode kunnen aandacht nodig hebben.
Voorbeeld van een Crawl tree, gemaakt met Screaming Frog

Waar zitten de dode links, waar zijn er verwijzingen naar verplaatste websites van derden en waar moet je http even aanpassen in https. Met zulke tools krijg je echt ontzettend veel informatie terug (misschien wel te veel) maar het zet je wel aan het denken.

DIY website of toch niet?

Want een website maken is tegenwoordig geen probleem, maar het wordt wel duidelijk dat een goede website echt iets is waar je goed over na moet denken, of misschien beter nog, een professional voor moet vragen. Want heb je goed nagedacht over de structuur van de URL’s die je gebruikt, wist je dat headers gebruikt worden bij het indexeren door Google en dat je al 90% van je bezoekers kwijt raakt als de pagina niet binnen 5 seconden geladen is? Oh ja, links naar je site vanuit social media tellen niet, wil je ‘stemmen’ verdienen in de ogen van Google, zorg dan dat er naar jou gelinkt wordt vanaf andere websites.

Dankzij Rutger Steenbergen van SEO Zwolle, ben ik afgelopen vrijdag een stuk wijzer geworden als het gaat om het werken met SEO, op een website, of in een tekst. Want ook al was het een basiscursus, we hebben een hoop stof kunnen behandelen.

Ik ken wel duizend programma’s waarmee je naar de SEO van een site kan kijken, maar ik laat je er een paar zien waar je echt wat aan hebt.

Rutger Steenbergen, SEO Zwolle

Gelukkig wordt er bij de meeste opdrachten vooral gevraagd om iemand die SEO kan schrijven, dus daar heb ik inmiddels een hoop vertrouwen in gekregen. Kan ik schrijven? Check! Snap ik hoe SEO werkt? Check!

Ik zit in ieder geval vol goede ideeën om mijn website helemaal SEO-proof te gaan maken, nu de tijd nog even vinden 🙂

Dit blog is ook verschenen op LinkedIn